EuroVelo 8 – spektakularna prilika za budućnost mediteranskog i hrvatskog turizma s i bez „novog normalnog“

MedCycleTour projekt uspješno završen, ali pravi izazov upravo kreće.

Nakon 3 godine, 6 mjeseci i „kusur“ dana, fantastična pustolovina zvana MedCycleTour (MEDiteranean CYCLE route for sustainable coastal TOURism), projekt financiran kroz Europski mediteranski program teritorijalne suradnje Interreg MED, u kojem je sudjelovalo 11 partnera iz 7 mediteranskih zemalja te Belgije kao i 7 pridruženih partnera, uspješno je okončana.

EuroVelo 8 – Europska cikloturistička ruta snova od Cadiza u Španjolskoj do Nikozije na Cipru, jedna je od budućih točaka za doživjeti barem jednom u životu svakog stanovnika ovog planeta
(Izvor fotografija: en.eurovelo.com)

EuroVelo 8 ruta, izvjesno, jedna je od najatraktivnijih cikloturističkih ruta u Europi i jedna od rijetkih pogodnih za cjelogodišnju eksploataciju, ali i jedna od onih koja se počela razvijati među zadnjima u Europi (od 2014.). Ovo posebice iznenađuje što je, prema procjenama istraživanja naručenog od Europskog parlamenta, ekonomski potencijal cikloturizma na

Hrvatski dio rute jedan je od najdužih (čini skoro šestinu ili oko 15% cijele rute), a prema mišljenju mnogih, zbog svoje nevjerojatno raznovrsne i gusto locirane iznimne krajobrazne, prirodne i kulturne baštine, jedan od najljepših dijelova EuroVelo 8 rute, pa i svih EuroVelo ruta uopće. Naravno, ovaj potencijal tek treba valorizirati i kapitalizirati, što je bio i jedan od ključnih ciljeva našeg uključenja u projekt.

Hrvatski partneri, Hrvatska turistička zajednica i Cluster za eko-društvene inovacije i razvoj CEDRA HR, unatoč brojnim izazovima, uspjeli su pokazati da se i s relativno malo sredstava, ali s velikim srcem i zalaganjem malog, ali posvećenog tima ljudi može napraviti mnogo.

EuroVelo 8 u Hrvatskoj prava je niska dragulja prirodnih, kulturnih, krajobraznih i drugih atrakcija koja, jednom kada bude gotova, će biti spektakularan doživljaj i za Hrvate, a kamoli za cijelu Europu i svijetu
(izvor fotografije: EuroVelo8.hr)

Naime, iako je Hrvatska uskočila u projekt u zadnji čas, i to na inicijativu nekolicine hrvatskih entuzijasta za održivi aktivni turizam, te joj je pridružen relativno skroman proračun (primjerice u odnosu na Sloveniju), proradio je hrvatski inat. I ne samo da smo, unatoč lošoj startnoj poziciji, uspjeli odraditi sve planirano projektom. Štoviše, uspjeli smo odraditi posao u velikom dijelu radnih paketa i aktivnosti za više od 10 puta veću rutu nego što su ostale zemlje uspjele s istim proračunom. Primjerice, slovenski dio EuroVelo 8 rute je oko 35 km. Naš dio rute koji smo projektom snimili, analizirali, te razvili detaljni akcijski plan za svaku dionicu iznosi 1116 Km, uz dodatnih 357 km alternativnih ruta.

Naime, ideja je bila da se tijekom projekta realiziraju pilot projekti mapiranja, analize i izrade akcijskih planova razvoja rute za prosječno do oko 100 km rute po partnerskoj zemlji. Ali naš tim je odlučio pokriti cijeli prostor hrvatskog dijela EuroVelo 8 rute od Plovanije i Vrsara u Istri do Dubrovnika i Vitaljine u Dubrovačko neretvanskoj županiji.

Slično je bilo i sa samom signalizacijom, koja je inicijalno također trebala pokriti oko 100 km pilota, ali je zalaganjem projektnih partnera i zainteresiranih županija, na kraju označeno gotovo dvostruko više od planiranog, tj. oko 190 km rute. Posao je operativno iznimno kvalitetno odradila Hrvatska turistička zajednica uz vanjske suradnje, ali i prije svega vrijedan interni tim na čelu s Ivanom Karuzom, voditeljicom Odjela za EU projekte pri HTZ-u, Lidijom Karuzom, djelatnicom HTZ-a i Clustera za eko-društvene inovacije i razvoj CEDRA HR (po pola radnog vremena u obje organizacije), te vanjskim suradnikom Davorinom Belamarićem. Zadarsku i Šibensku kninsku županiju ćemo istaći kao posebne primjere jedinica regionalne samouprave koje su proračun predviđen MedCycleTour projektom proširile vanjskim sredstvima kako bi se povećao obuhvat hrvatske rute za dodatnih 90 km.

MedCycleTour je jedan od onih projekata u kojima Hrvatska ne samo da ima svog konja za velike utrke, već dobiva šansu za europske i svjetske nagrade. Od ukupno 7.500 km EuroVelo8 rute koja prolazi kroz 10 mediteranskih zemalja od Španjolske, preko Francuske, Italije, Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Albanije, Grčke, Turske do Cipra, hrvatski dio od 1116 km rute u kojoj se izmjenjuju spektakularni prizori obale, otoka, rijeka, jezera, slapova, gora, planina, kanjona, visoravni, polja, povijesnih i kulturnih znamenitosti (uključivo 8 zaštićenih UNESCO lokaliteta Svjetske kulturne baštine), seoca, sela, gradići i gradovi, izvjesno je jedan, ako ne i najspektakularniji njen dio. I sama činjenica da je upravo hrvatski dio rute oko Vrela Gacke dospio na naslovnicu službenog EuroVelo8 zemljovida Europske biciklističke federacije (ECF) potvrđuje ono što smo mogli i samo naslutiti. Hrvatska pred sobom ima priliku koju ne smije propustiti. Projektom MedCycleTour u Hrvatskoj izrađen Akcijski plan daje konkretne naputke kako iskoristiti ovu priliku. Više o tome na poveznici https://cikloturizam.hr/wp-content/uploads/2020/01/AP-Medcycletour-HR-compress-1.pdf  Ako ste predstavnik javnog, privatnog i civilnog sektora zainteresirani pridružiti se i doprinijeti ovom nastojanju, proučite ovaj akcijski plan, pronađite vaš segment interesa i kapaciteta, i – idemo u akciju!

A za sve one koji već sada se žele upustiti u pustolovinu istraživanja ove rute, web stranica EuroVelo 8 rute dostupna je na hrvatskom i engleskom jeziku na http://eurovelo8.hr/. Na toj stranici možete saznati sve o pojedinim dionicima, težini i sigurnosti, kao i svim drugim potrebnim informacijama i uslugama povezanim uz svaku dionicu.

I u prvom i drugom slučaju, želimo Vam dobrodošlicu u čaroban svijet EuroVelo8!