U svrhu ostvarenja cilja pozicioniranja EuroVelo 8 rute kao ključnog projekta Republike Hrvatske za promicanje održivog i odgovornog turizma i prometa u MED regiji odrađene su brojne aktivnosti koje su uključivale informiranje, edukaciju i umrežavanje dionika u svih sedam županija, ali i na razini Republike Hrvatske pa i na razini cijelog projekta (primjerice o mogućnostima korištenja instrumenta Connect Europe Facility CEF za financiranje infrastrukturnih radova na cijeloj ruti). Najvažniji rezultat jest precizno definiranje prvog prijedloga trase EuroVelo 8 – Mediteranske rute kroz detaljan pregled i evaluaciju rute, prikupljanje detaljnih informacija i njihovu objavu, te prihvaćanje definicije biciklističke EuroVelo 8 rute u Hrvatskoj u duljini od 1116 km osnovne EuroVelo 8 rute te 357 km alternativnih dionica.
Nadalje, kroz kreiranje web stranica i brošura za korisnike, uspostavu organizacijskog i koordinacijskog okvira za realizaciju i financiranje realizacije akcijskog plana za razvoj rute EuroVelo 8 (što jedna od ključnih zadaća CEDRA HR, ali i HTZ-a u dijeli marketinga, daljnjeg mapiranja ostalih EuroVelo8 ruta i njihovog označavanja) stvaraju se preduvjeti za daljnji razvoj ne samo EuroVelo ruta u Hrvatskoj, već i drugih međuregionalnih ruta, kao i općenito daljnji razvoj cikloturizma u cjelini. Time se kapitalizira znanje i iskustvo proizašlo iz pilot akcija ovog projekta te pokreću nove mogućnosti nacionalnog razvoja (putokazi, razvoj usluga, mjerenje učinaka). Uz sustavno informiranje i uključivanje dionika kroz distribuciju materijala, medijske objave, studijska putovanja za novinare i osiguranje kontinuiteta razvoja.
Time se postiže prepoznatljivost rute u okviru sustava EuroVelo, podržava razvoj lokalnih biciklističkih ruta s kojima se preklapa kao i njihovo povezivanje na magistralnu EuroVelo rutu, potiče i osvještava rješavanje izazova sigurnosti biciklista u prometu te potiče i promicanje održive, zdrave i zelene urbane, regionalne mobilnosti, intermodalnosti, itd.
Sljedeći koraci
Prioritetni daljnji projekti su usmjereni nastavku razvoja rute posebice u smislu razvoja infrastrukture, sigurnosti, signalizacije, usluga, monitoringa korištenja (brojača biciklista), promocije, uključivo i uspostavu kolaborativne platforma kao podrške razvoju, te stalnog unapređenja kvalitete te konačno certifikacije rute.
Samo postojanje weba će potaknuti porast interesa za rutu u Hrvatskoj. Dio cikloturista zainteresiran je za vođene ture rutom “običnim” ili električnim biciklom i tražit će odgovarajući aranžman od specijaliziranih turističkih agencija. Cilj je da sve turističke agencije (DMK) i TZ koje pružaju turistima informacije znaju za EuroVelo 8 rutu u Hrvatskoj, te da mogu pružiti odgovarajuću informaciju, a po mogućnosti i aktivno promovirati rutu među biciklistima. Platforma za razvoj rute koja će se pilotirati u okviru follow-up projekta imat će i sučelje prema korisnicima – u budućnosti će se razviti inovativne opcije ko-kreiranja rute – traženja usluga koje još nisu u aktivnoj ponudi, povratne informacije na kvalitetu rute, usluga pomoći na ruti u slučaju kvara i slično.
Pilot akcija postavljanja putokaza odrađena je prije donošenja novog Pravilnika o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama (NN 92/19) i bila je svojevrstan pilot za označavanje međunarodnih biciklističkih ruta u Hrvatskoj. Ovim je stečeno ključno znanje te postavljen standard za daljnji razvoj signalizacije, uz uključene glavne državne biciklističke rute te važne destinacije čak i izvan EuroVelo 8 rute.
Osmišljavanje signalizacije rađeno je uz pomoć profesionalaca prometne struke i u dogovoru s MMPI. U sklopu projekta držali smo se načela da se, uz rutu EuroVelo 8 koju označavamo, svakako označe i glavne državne biciklističke rute koje se preklapaju s trasom EV8 – rute 4 i/ili 10. Dodatno na to, označena su skretanja na neke važnije biciklističke pravce koji nisu na ruti, npr. Nacionalni parkovi (Krka i Kornati). Kriterij da signalizacija dugih međunarodnih ruta uključuje i državne rute primjenjivan je i na drugim rutama, npr. Amazon of Europe Bike Trail uz EV13.
Neke spoznaje s postavljanja signalizacije – problem velikih znakova u uskim dalmatinskim gradićima – utjecale su i na novi Pravilnik o signalizaciji koji je predvidio mogućnost manjih putokaza.
Ovo je odlična podloga za izradu signalizacije na ostatku rute i ostalim rutama u Hrvatskoj. Oznake na rutama važne su zbog više razloga: dobro vođenje rute minimizira zadržavanje biciklista na prometnim cestama; oznaka rute upozorenje je i vozačima motornih vozila da su na cesti biciklisti; putokaz za rutu s logom odlična je promocija – ukazuje na to da ruta postoji.
Znanja i iskustva dobivena na ovom projektu primijenit će se, između ostalog, na doprinos razvoju kvalitetne regulative koja će poticati razvoj cikloturizma u Hrvatskoj.
Već je spomenut primjer iskustava s postavljanja signalizacije koja su ušla u Pravilnik o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama koji je donesen za vrijeme trajanja ovog projekta.
Korisna iskustva sakupljena u suradnji s dionicima u Hrvatskoj i regiji, neposredno opažanje i iskustvo u radu na projektu donosi brojne spoznaje i korisne prijedloge kako unaprijediti postojeću regulativu u svrhu povećanja sigurnosti biciklističkog prometa i razvoja cikloturizma. Jedan od rezultata projekta bit će skup preporuka za poboljšanje regulative i javnih politika uopće.
Ovdje spadaju:
• Zakon o cestama
• Zakon o sigurnosti prometa na cestama
• Pravilnik o funkcionalnim kategorijama za određivanje mreže biciklističkih ruta
• Pravilnik o biciklističkoj infrastrukturi
• Pravilnik o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi za cestama
• Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama
• Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa
• ...
Prioritetni daljnji projekti su signalizacija na ostatku EV8 rute i ostalim rutama koje je HTZ već prijavila kao dio strateških projekata za realizaciju kroz sljedeće programsko razdoblje za zalihu turističkih razvojnih projekata Ministarstva turizma i sporta.
CEDRA HR je, u dogovoru s predstavnicima zainteresiranih regionalnih razvojnih agencija, prijavila na isti poziv za iskaz interesa projekt izgradnje potrebne infrastrukture i razvoja drugih usluga i sadržaja (poput prijevoza brodom, vlakom i slično).